Over Corona: Veelgestelde vragen van medewerkers

update 30 juni 2020

Om samen met jullie zo snel als mogelijk in te kunnen spelen op de veranderende omstandigheden, communiceren we via de website. Hieronder zie je een aantal veelvuldig gestelde vragen.

Sint Jozefoord volgt de actuele richtlijnen van het RIVM. Voor meer informatie hierover kijk op deze pagina.

We doen allemaal ons uiterste best om onze cliënten de goede en warme zorg te blijven bieden die zij gewend zijn en nodig hebben. En we zullen in deze tijden goed op elkaar moeten letten en zuinig moeten zijn op elkaar.

1. Met welke klachten mag ik werken en met welke klachten mag ik niet werken?

Bij minimaal 24 uur klachten van hoesten en/of neusverkoudheid en/of koorts (38 °C en hoger), neem je contact op met je manager.

Sint Jozefoord volgt hierin de richtlijnen van het RIVM voor zorgmedewerkers:

Wanneer moet je thuisblijven?

  • Bij koorts (= een temperatuur van 38 graden of hoger).

Wanneer blijf je niet thuis?

  • Als je alleen verkouden bent en/of hoest, overleg je met je leidinggevende. Je leidinggevende bepaalt of je thuis kunt blijven of dat je, eventueel aangepast of beschermd, toch aan het werk kunt.

Kijk hier wanneer je getest wordt op corona.

2. Wanneer kun je, na ziekte, weer aan het werk?

  • Blijf thuis tot je 24 uur koortsvrij bent.
  • Heb je geen koorts meer, maar nog wel last van neusverkoudheid of hoesten, overleg dan met je leidinggevende.

Indien je na verzuim weer kan gaan werken, willen we zeker weten dat je niet (meer) besmet bent met het coronavirus. Als je thuis zat met corona of met klachten die passen bij corona, neemt de bedrijfsarts (in opdracht van jouw leidinggevende) contact met op om eventuele restklachten te bespreken. Neem dus, voordat je weer aan het werk gaat, contact op met je leidinggevende.

Natuurlijk is het van groot belang dat iedereen de hygiëne-maatregelen (hand- en hoesthygiëne) toepast.

Het kan zijn dat een collega van afdeling personeelszaken je belt om te vragen naar de ontwikkeling van jouw klachten. Dit doen we zodat we elk gewenst moment een actueel beeld van onze organisatie hebben en daarop kunnen reageren. Bovendien verlangt de samenwerking met andere zorginstellingen dat we deze cijfers voorhanden hebben.

3. Hoe komen de maatregelen binnen Sint Jozefoord tot stand?

Het crisiskernteam komt zeer regelmatig bij elkaar om de situatie binnen Sint Jozefoord door te nemen. Het is daarom van groot belang dat de situatie van Sint Jozefoord up tot date in kaart is gebracht (denk aan actuele informatie rondom bewoners en medewerkers) zodat deze naast de richtlijnen van de overheid, GGD en GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) gelegd kunnen worden. Ook zaken als bevoorrading van materialen en communicatie richting bewoners en contactpersonen wordt hier afgestemd.

4. Ik ben stagiaire/vrijwilliger. Welke regels gelden voor mij?

Alle stagiaires en vrijwilligers volgen het beleid van Sint Jozefoord. Zij worden gezien als medewerkers.

5. Waar en wanneer kan ik terecht met vragen over het coronavirus en het werk binnen Sint Jozefoord?

Op de site van Sint Jozefoord geven we continu de meest actuele informatie voor onze organisatie aan en je mag contactpersonen, vrijwilligers en anderen daarop wijzen. Mochten jullie vragen krijgen die je niet kan beantwoorden, zoek dan contact met de zorgmanager. Tijdens kantooruren kan dit via de weg die je gewend bent. Na kantooruren (tussen 17.00 en 8.30 uur) en in het weekend kun je, met vragen die echt niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. bellen met het nummer 073-2008344.

6. Wanneer word ik getest op corona?

Kijk hiervoor op deze pagina.