Cliëntervaringen zijn een belangrijke graadmeter voor het meten van de kwaliteit van zorg. We zijn dan ook erg trots op alle mooie cijfers en waarderingen die cliënten ons geven. De ervaringen van cliënten worden jaarlijks op verschillende manieren opgehaald. In 2024 gebeurde dit zowel digitaal (PREM wijkverpleging) als via een papieren enquête voor de woongroepen, dagbesteding en huishoudelijke thuiszorg. In 2024 is er daarnaast extra aandacht gevraagd voor het delen van ervaringen op Zorgkaart NL.
Ook zijn we in 2024 herstart met familie avonden (2 keer per jaar) waarbij het delen en ophalen van ervaringen en behoeften een belangrijk onderdeel is. Deze familie avonden worden in samenwerking met de cliëntenraad georganiseerd.
Zorg thuis
Wijkverpleging: 9,6
Huishoudelijke thuiszorg (HHT): 8,5
Dagbesteding: 8,4
Wonen met zorg
Gemiddeld geven de bewoners van onze woongroepen en hun familie ons een 8,5. Hieronder een overzicht van de gemiddelde cijfers per cluster gemeten in 2024:
Cluster Kloosterhof: 8,6
Cluster Boszicht: 8,0
Cluster Zicht op Nuland: 8,4
Ervaringen (en waarderingen) medewerkers
Ervaringsverhaal Jeannette Reijnders, wijkverpleegkundige Sint Jozefoord
Jeannette werkt 12 jaar bij Sint Jozefoord. Zij solliciteerde in 2013 op een leerlingenplek als verzorgende IG. Op dat moment werkte zij bij een andere zorgorganisatie als helpende. In de 12 jaar dat Jeannette nu bij Sint Jozefoord werkt, heeft ze (afgelopen jaar) één klein uitstapje gemaakt naar een andere zorgorganisatie. Dit duurde echter maar 3 maanden. Toen kwam de functie van wijkverpleegkundige onverwachts vrij bij Sint Jozefoord en wist ze niet hoe snel ze weer terug moest keren.
Jeannette ontwikkelde zich in 12 jaar van leerling verzorgende IG naar wijkverpleegkundige en doorliep binnen Sint Jozefoord 3 opleidingen. Eigenlijk vier zelfs, want tussendoor deed ze ook nog de opleiding tot Gespecialiseerd Verzorgende Psychogeriatrie (GVP)! Jeannette werkte zowel op de woongroepen van Sint Jozefoord en de laatste jaren in de wijkverpleging, waar zij de HBO-V volbracht heeft.

Door de vele afwisseling en het gegeven dat Sint Jozefoord een kleine organisatie is, kent zij heel veel collega’s wat bijdraagt aan een fijne werkervaring. Sint Jozefoord voelt vertrouwd, iedereen is gelijk en collega’s voelen als familie. Dagelijks ervaart en ziet Jeannette dat zij en de werkzaamheden die ze uitvoert, bijdragen en van betekenis zijn voor de cliënten waar zij thuis komt. Het dorpse karakter dat ze ervaart, zoals gastvrijheid en gemoedelijkheid, passen goed bij haar en vergroten haar werkplezier.
Een nieuwe opleidingswens is er niet meer bij Jeannette. Wel heeft ze er ontzettend veel zin in om zich als wijkverpleegkundige verder te gaan ontwikkelen in haar rol. Ze wil graag een bijdrage gaan leveren in de ontwikkeling van kwaliteitsthema’s binnen de wijkverpleging en ziet hier mooie uitdagingen waar ze de komende jaren haar ambities en gedrevenheid in kwijt kan.
Cliënten, collega’s en haar werkzaamheden dragen al 12 jaar bij aan een betekenisvol leven en werk voor Jeannette en zoals het ernaar uitziet, komen daar nog heel veel mooie jaren bij!
Lees ook de verhalen van andere medewerkers op onze werkenbij-website.
Opvolging klachten
Als een cliënt niet tevreden is over de zorgverlening bij Sint Jozefoord, dan horen wij dit graag. Een klacht is voor ons een kans om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren. Informatie over hoe wij met klachten omgaan, is te vinden in onze klachtenbrochure en de uitgebreide klachtenregeling. Er is een aparte klachtenregeling voor de inzet van onvrijwillige zorg. Leest u ook onze procedure rond klachten en onvrede, aanvulling: voor cliënten die niet onder de WZD vallen, is er ook een interne vertrouwenspersoon. Deze rol valt samen met de interne klachtenbemiddelaar.
In 2024 is er geen formele klacht ingediend.